
Ta fram dina svärd och se till att din bok av besvärjelser är säkrad, för nu bär det av till det forntida och fantastiska! Vi förbereder för er en serie mysiga, spännande, lummiga och tankeväckande. Vi bjuder på alver, drakar, dvärgar, svunna ruiner, fängelsehålor och ryttare i glänsande rustningar, allt i vår egna lokal, Finkan!
Vad väntar då? Jo, tematiska rollspel, brädspel, figurspel och andra härliga hobbyaktiviteter i föreningens regi, med våra drivna och entusiastiska medlemmar i täten.
Mer information kommer!
Tid: Lördag 4:e - Söndag 5:e oktober, 12:00-22:00
Plats: Lokalen Finkan, Professorsvägen 135 KV, 977 51 Luleå
Klicka här att hitta till oss!
Eventet är alkoholfritt.
Waterdeep – the Jewel of the Sword Coast – is not ruled by councils or crowned lords. True power belongs to the Masked Lords. You are one of them!
Through gold, promises, and cunning, you guide adventurers toward perilous quests, build your empire in secret, and crush your rivals — all without ever revealing your name.
Wizards, rogues, warriors and clerics dance to your will — never knowing who pulls the strings.
When the game falls silent… who will remain as the true ruler of Waterdeep?
Efter en stormig natt vaknar byborna i Ravenswood Bluff till en fasansfull syn. Mitt på torget ligger den lokale sagoberättaren död – mördad av en demon som gömmer sig bland dem, klädd i människohamn om dagen, dödlig om natten.
Snart uppenbarar sig märkliga fenomen i staden.
Har demonen hjälp av magiker och vidunder?
Eller är det byborna själva som använder dessa krafter för att avslöja ondskan ibland dem?
Anta en roll. Rädda staden från fördärvet. Eller bli orsaken till dess undergång – i denna fantasytwist på det sociala intrigspelet Blood on the Clocktower.
I en värld söndersliten av århundraden av konflikt, där magins tidevarv tycks ha nått sitt slut, reser sig nya hjältar ur askan av ett forntida imperium.
Mage Knight utspelar sig i det mytomspunna Atlantis, ett område definierad av tre mäktiga skolor av magi – den elementära Kraftmagin, den mörka Nekromantin och den förbjudna Teknomantin – en gång förenade under Atlantas legendariske härskare, Kejsare Tezla.
Men Tezla är sedan länge död. Hans kropp förmultnad och hans rike splittrat i otaliga fraktioner.
Ur denna växande konflikt reser sig du, en Mage Knight – inte bunden av föråldrade lojaliteter, utan driven av en obeveklig strävan efter makt, ära och de hemligheter som döljs i en glömd tid.
Du färdas genom Atlantis ruiner, över brända slätter och in i glömda skogar, där magins eko fortfarande viskar fram ur spruckna stenformationer och uråldriga gravar.
Mage Knight är mer än bara ett spel om strid; det är en episk resa genom ett världsarv byggt på ruiner, där varje val du gör formar ett land som en gång var mäktigt, och nu står inför sin egen återfödelse – eller undergång.
Den pittoreska byn Drover's Rest, inbäddad bland de böljande kullarna och bördiga jordbruksmarkerna i Kviriska kungadömet, står inför en plötslig svår torka som hotar dess existens. Byborna är desperata efter att deras en gång så rikliga grödor nu vissnat och byns brunn har torkat ut efter en natt när ett mystiskt sken lyste upp natten. En välkänd vattenfinnare som tog sig an att undersöka torkan har försvunnit spårlöst efter att det pratats om okända figurer som stryker runt under natten. Nu har en grupp äventyrare, anlänt till Drover’s Rest för att lösa försvinnandet av vattenfinnaren och förhoppningsvis återställa byns tillgång till vatten.
DnD5e äventyr för 4-5 spelare
"Stig in i en värld där varje val räknas, varje monster döljer en historia — och du är den som skriver legenden.
Kliv in i rollen som en Witcher långt före Geralt av Rivia, i ett rikt och farligt universum fyllt av blodiga kontrakt och moraliska gråzoner. Spelet kombinerar taktisk strid, karaktärsutveckling och äventyr där du väljer vilken väg du vill gå."
Vad är Guild Ball? Välkommen till spelplanen! Två tränare, två lag. Tolv figurer, och först till tolv poäng segrar. Guild Ball är ett snabbt och taktiskt "skirmish" figurspel där fotboll och fight går hand i hand.
Man alternerar aktiveringar en figur vardera i taget, så man behöver aldrig vänta på långa turer från motståndaren. Även om det alltid jämförs med andra sportspel så är Guild Ball ett tajt regelsystem med både låg tröskel och högt tak. Lätt att lära sig men med ett rejält djup, för både kompetativt och avslappnat spel
Anais Stengård, en bit utanför staden, håller som så många andra år en marknad, ett fält av äventyr, handel, fantastiska ting från världens alla hörn. Mellan de mossiga stenstoderna står färggranna girlanger, eldslukare, fantastiska bestar och Direktör Alistair McEdgar hemlighetsfulla cirkus. Vad har han kokat upp för show i år? Saker går inte som planerat och själva Stengården verkar slå ut i vrede mot den ansamlade folkmassan! Kan våra hjältar rädda de oskyldiga besökarna, eller kommer det spilla ut över Halvhamn?
Ett rollspel i RuneQuest 6/Mythras-systemet.
För 4-5 spelare
Världen sover inte. Den skiftar, fördjupas, viskar. I Terra Mystica vandrar fjorton folkslag över landet — inte för att erövra, utan för att forma det. De söker ett hem i en värld som måste förändras för att ta emot dem. Jorden flyttas. Vattnet ger vika. Eld och sten böjs efter din vilja.
Men varje steg formar mer än bara marken. Magin rör sig, balansen rubbas, och det som gömmer sig i djupen känner av din närvaro. Grannar dras närmare. Deras val flätas samman med dina. Detta är ingen kamp med svärd — utan med tystnad, utrymme och stadig vilja. Det du förändrar, förändrar dig i sin tur. Forma landet. Bygg din civilisation. Men glöm aldrig... andra kommer att göra samma sak.
Efter en stormig natt vaknar byborna i Ravenswood Bluff till en fasansfull syn. Mitt på torget ligger den lokale sagoberättaren död – mördad av en demon som gömmer sig bland dem, klädd i människohamn om dagen, dödlig om natten.
Snart uppenbarar sig märkliga fenomen i staden.
Har demonen hjälp av magiker och vidunder?
Eller är det byborna själva som använder dessa krafter för att avslöja ondskan ibland dem?
Anta en roll. Rädda staden från fördärvet. Eller bli orsaken till dess undergång – i denna fantasytwist på det sociala intrigspelet Blood on the Clocktower.
Inkräktarna anlände med skepp, kartor och löften om en ny, bättre ordning.
De såg en ö att tämja — men de såg inte vad som verkligen vilade i dess djungler, floder och dimmiga bergstoppar.
I Spirit Island spelar du som en av öns uråldriga andar, väckt för att försvara ditt hem.
Genom samarbete, elementens krafter och en skrämmande närvaro pressar du tillbaka inkräktarna — eller förintar dem fullständigt.
Deras svaghet blir er styrka. Det här är inte en saga om erövring. Det är en berättelse om motstånd.
Kapten Gerolf Hanzig har omplacerats från Altdorfs livliga gator till den stillsamma sjöbyn Stillwasser, en så kallad befordran som mer känns som en landsförvisning. Men under stadens lugna yta lurar en mörkare sanning.
När fiskare försvinner och misstänkta dödsfall oroar invånarna, måste Hanzig leda en brokig skara bestående av deltidsmilismän, alla med sina egna hemligheter och brister. Tillsammans tvingas de gräva djupare i stadens dolda skuggor, där inget är vad det först verkar.
Trots att magins helande kraft för många århundraden sedan genomsyrade allt runtomkring, överlevde minnet av den bara i ett hörn av världen. De sista häxorna som utövade den blev för alltid utfrysta och kunde bara hjälpa det mänskliga samhället i strikt hemlighet. Septima, ledaren för häxorna, har alltid varit den klokaste och mest kunniga häxan. Nu när hennes tid börjar lida mot sitt slut samlas häxor från hela världen i Nochtenburg för att sätta sin prägel på den fientliga staden och bevisa för Septima att de är värdiga att bli hennes efterträdare.
Vad är Guild Ball? Välkommen till spelplanen! Två tränare, två lag. Tolv figurer, och först till tolv poäng segrar. Guild Ball är ett snabbt och taktiskt "skirmish" figurspel där fotboll och fight går hand i hand.
Man alternerar aktiveringar en figur vardera i taget, så man behöver aldrig vänta på långa turer från motståndaren. Även om det alltid jämförs med andra sportspel så är Guild Ball ett tajt regelsystem med både låg tröskel och högt tak. Lätt att lära sig men med ett rejält djup, för både kompetativt och avslappnat spel
I utkanten av världen, där träden viskar och solen sällan bryter igenom dimman, ruvar något gammalt. Människor försvinner, tiden tycks skeva, och ljusen i skogen vägrar förklara sig. Byn Melltorp behöver hjälp – och ni är de enda som vågar kliva in bland skuggorna där själva tiden blöder. Ett one-shot-äventyr i Numenera med sagolik fantasy, uråldriga hemligheter och möjligheten att förändra – eller förlora – verkligheten som ni känner den. System: Numenera (inga förkunskaper krävs). Tid: ca 4 timmar. Antal spelare: 3–5. Kliv in, om ni vågar. Men kom ihåg: inte alla kommer tillbaka... och de som gör det kanske aldrig var borta.

I samarbete med: